35 let od příjezdu prvního trolejbusu

1978-zebetinska_bus52První autobus na své pravidelné lince přijel do Kohoutovic 23. března 1932. Autobus jezdil na trase Pisárky – Kohoutovice a byl označen písmenem E. Značení se však měnilo (G, 47) a od roku 1953 nese autobus označení 52. Jeho trasa byla roku 1967 prodloužena na Mendlovo náměstí. Do roku 1975 byla linka ukončena v dnes již neexistující zastávce Myslivečkova a vozy se otáčely pomocí vratného trojúhelníku – couváním do ulice Myslivečkovy. Stístěné poměry okolní zástavby nedovolovaly vybudovat klasickou smyčku. Po dostavbě sídliště byla pro autobusy zprovozněna nová smyčka u hájenky. Do Žebětína jezdí autobus přes Kohoutovice od roku 1973. Tato nová linka 65 dokonce na čas původní linku 52 nahradila. Po roce 1983 jezdila 52 na trase Mendlovo náměstí – Kohoutovice – Bystrc a od roku 1987 jezdila po tři roky na trase Zvonařka – Mendlovo náměstí – Kohoutovice – Žebětín. Od roku 2004 se kromě ranních posilových spojů 52 u hájenky otáčí i noční linka .

1983-stamicova_bus74V letech 1979 až 1995 byla v provozu též linka 74 Mendlovo nám. – Stamicova – Kohoutovice, hájenka – Bystrc, na kterou byly nasazovány kloubové vozy Ikarus. V určitém období linka 74 jezdila z Bystrce až na Lesnou. V roce 1995 byla linka zrušena a nahrazena linkou 50 Bystrc – Šťouračova – Kohoutovice – Osová – Ústřední hřbitov a od roku 2009 byla prodloužena až do Komárova.
Linka 68 je v provozu od roku 1987 v trase Mendlovo nám. – Myslivna, od roku 1991 Mendlovo nám. – Myslivna – Popůvky – Masarykův okruh, od roku 2004 Mendlovo nám. – Myslivna – Jírovcova – Kohoutovice, hájenka. V prosinci roku 2010 byla linka zrušena. Obsluhu zastávky Myslivna zajišťují občasné závleky autobusu č. 52.
V letech 1977 až 1989 jezdil s přestávkami do Kohoutovic též autobus linky 58 (Líšeň – Stará osada – Česká – Voříškova – Hájenka). Linka 58 vznikla z důvodu nepřestupního tarifu.
Linka 77 byla v provozu v letech 1995 až 2002 jako expres Kohoutovice – Zetor.

Na Silvestra roku 1975 přijel z Mendlova náměstí první trolejbus linky 37, který byl až do roku 1979 ukončen v provizorní smyčce Voříškova. O dva roky později byla trasa linky 37 prodloužena na Komenského náměstí a na původní zkrácené trase na Mendlovo náměstí byla zavedena posilová linka 37A. Roku 1982 se linky přečíslovaly z č. 37 na 137, z 37A na 142. Od roku 1997 jezdila 137 jen ve špičkách pracovních dní a 142 jezdila celodenně, i v noci. Roku 2000 byla linka 137 zrušena a noční provoz zajišťuje nově linka 97 na trase Líšeň – Jírovcova.

Pozdější výluky zapříčiněné rekonstrukcí ulice Antonína Procházky a pisárecké křižovatky dočasně zkomplikovaly cestu do centra, avšak jejich pozůstatkem je pravidelná linka 29 na trase Česká – Přívrat – Kohoutovice – Osová.

 

Ve spolupráci se Zbyňkem Habrem zpracoval Martin Kyselák

 

foto 1: 1978 – autobus linky 52 přijíždí na zastávku Výletní
foto 2: 1983 – linka 74 na Stamicove