80 let Masarykova okruhu

1937-potocka_zavodKdyž se Žebětínskou ulicí řítili Louis Chiron, Emilio Farina či Princ Bira na vozech Bugatti, Maserati a Alfa romeo, sledovali nejen Kohoutovští závod se zatajeným dechem. Trasu nápadně podobnou slavnému německému Nürburgringu připomínala 29,1 km dlouhá trať vedoucí z Bosonoh přes Nový Lískovec, Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice a Popůvky. Po rychlých stavebních úpravách se první automobilový závod jel na Masarykově okruhu v neděli 28. 9. 1930 a vítězem se stal, před více než 100 000 diváky, Němec Heinrich Joachim von Morgen na voze Bugatti. Průjezd Kohoutovicemi, stejně jako zatáčka v Pisárkách, serpentiny za Kohoutovicemi a za Žebětínem se staly trvalými pojmy v ústním podání statisíců diváků i v písemných reportážích ve všech velkých automobilových časopisech ve světě. Tento přírodní okruh se stal dějištěm závodu, na který se každoročně těšívali nejen diváci z celé republiky a okolních států, ale i jezdci z celé Evropy.

Po válce se v závodech pokračovalo. Provedly se úpravy na trati, která se zkrátila o zajížďku do Ostrovačic a obrátil se směr jízdy. Trať měla výborné jméno ve světě a byla považována za jednu z nejobtížnějších vůbec. 25. září roku 1949 se sešel rekordní počet diváků – 380 tisíc. K závodu automobilů se přidal 12 hodinový vytrvalostní závod a záhy se přidaly i motocykly.

V roce 1965 byla trať opět zkrácena, vynechána byla zajížďka do Žebětína a z Hitlerovy dálnice byl zbudován nový sjezd. Třetí podoba okruhu Velké ceny Československa již měřila jen 13,9 km. Pro automobily byla však trať stále méně vyhovující a tak se pořadatelé specializovali na MS motocyklů. Byl upraven povrch trati, která byla stále řazena mezi nejtěžší (22 zatáček vpravo, 18 vlevo, převýšení 171m). V roce 1973 byly poprvé závody pouze motocyklové. Průjezd Kohoutovicemi již pro auta nevyhovoval a trať by vyžadovala nákladné úpravy. V rámci bezpečnosti průjezdu obcí, bylo rozhodnuto o zbourání domů v těsné blízkosti trati. Proto byl zbourán na Žebětínské rohový dům učitele Förstra a domek občana Plška na Desátkové ul. 1.

Poslední zkrácení přinesl rok 1975, kdy průjezd starými Kohoutovicemi byl již neúnosný. Od hájenky byl postaven přivaděč (lokalita oko) na novou komunikaci Libušina třída. Trasa tak vynechala Pisárky a Nový Lískovec a měřila 10,9 km. Ve světě byly však již přírodní tratě ojedinělé a tak se uvažovalo o výstavbě nového uzavřeného areálu. Nakonec bylo rozhodnuto o výstavbě areálu branně technických činností Svazarmu, jehož součástí byla i trať Velké ceny Československa a Velké ceny Brna.

Premiéra nového okruhu v lokalitě Kývalka se uskutečnila v roce 1987. Trať široká 15 m s 6 levotočivými, 8 pravotočivými zatáčkami a převýšením 73,63 m je dlouhá 5,4 km. Od roku 1990 nese trať svůj původní název – Masarykův okruh.

 

Připravil Martin Kyselák

 

foto 1: 1937 – Němec Caracciola ve voze Mercedes-Benz projíždí dnešní ulicí Návrší Svobody. Závod na 15 kol o celkové délce 437 km projel průměrnou rychlostí 138,5 km/h.
foto 2: 1954 – Němes Hans Baltisberger projíždí vítězný okruh s věncem kolem krku. Zlato získal se svým strojem NSU ve třídě 350ccm s průměrnou rychlostí 124 km/h.